donderdag 17 maart 2011

*19* Jarig

Binnenkort  ben ik jarig en word ik  65  jaar ! ! !    Ik hoor je zeggen:  'Gefeliciteerd',     Bedankt hoor.
Als je jonger bent dan mij  zal je denken:     Al zo oud ? ?   Dat is al een hele leeftijd.
Als je ouder bent dan mij, denk je waarschijnlijk:  Vijfenzestig,    Jong nog hoor, Je kunt nog van alles doen.
Zo zie je,  leeftijd is subjectief,  voor de één is het oud en voor de ander is het jong.  en ik weet alleen hoe oud ik mij voel.  Misschien is het daarom wel dat er in de Bijbel niets over verjaardagen te lezen valt.  Nou ja,   op twee verjaardagen na dan  en die liepen allebij niet goed af.   De enen verjaardag was in de tijd van Jozef.   Toen de Koning van Egypte jarig was en de bakker zijn leven daarbij liet, . en de andere in de tijd dat  de Here Jezus  op aarde was  en Johannes de Doper zijn dood vond op de verjaardag van Herodes; de viervorst.
Over de dood lees je veel meer in de Bijbel.   Een ritueel  dat nu nog steeds in gebruik is bij het Joden dom,   is een lampje  24 uur  te laten branden  op de overlijdens-dag van een geliefd persoon, om zo  de herinnering aan 'de ziel' van de persoon  levend te houden.
Dit gebruik is waarschijnlijk overgenomen door de Katholieken, die kaarsjes laten branden op de graven van hun geliefden.
Wij laten kaarsjes branden op een  verjaardags-taart  op een verjaardag.   Voor mij zou de taart te groot worden om alle 65 kaarsjes er op te laten branden.   Maar  Hieperde piep, hoera...wordt er wel gezongen.
En waarschijnlijk ook:  'Lang zal ze leven in de gloria'.  Alleen zal dat " Lang leven"  toch  niet op mijn aardse  leven  slaan,  maar op het Leven  na  dit leven.   Dat  'Leven'  duurt lang, daar komt geen einde aan  en...het is een Leven in Glorie en Heerlijkheid.   Als het mijn tijd wordt  om dat  Leven aan te vangen  zal dit lied van toepassing zijn,  en van deze gedachte  kan ik nu  al  genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten