zaterdag 12 maart 2011

*16* Waarom ? !

Verhaal:
Een man had schipbreuk geleden  en spoelde aan op een onbewoont eiland.    Na een zekere tijd had hij voor zich zelf een prachtige hut gebouwd,  waar hij heel tevreden mee was.     Toen hij op een dag en het bos was om eten te halen,  zag hij een rook-pluim en hij wist dat dat zijn huis was;  in brand.     Die nacht sliep hij op het strand en had het koud.    Hij beklaagde zich bij God:   'Waarom,  God,  heeft U mij mijn huis afgepakt, na dat u mij schip-breuk hebt laten lijden ?      Waarom,  God ?'    Hij was boos !      Een dag later zag hij een schip aan de kust en toen hij vroeg aan de kapitein,  'Hoe hebben jullie mij gevonden?'   Zei de kapitein:  'We zagen je rook-signalen en zijn gekomen om je te redden.' 
Soms gebeuren er dingen in ons leven  die leuk zijn en waar we van genieten  en soms gebeuren er vervelende,  ingrijpende dingen,  die het leven op de kop zetten.  En als we daar midden in zitten vragen we ons af  of het ooit nog weer goed komt.  Het kan als een dichte deken op ons vallen,  en je gedachten vokomen beheersen.
En de waarom vraag  kan dan ook bij ons naar boven komen.   Wij kijken tegen onze moeilijkheden aan en kunnen er niet overheen kijken hoe het afloopt .  Er is maar één die dat wel kan:   God overziet ons leven van de boven kant.   Hij kijkt heel anders naar onze problemen dan wij.   Hij laat het toe dat ons leven niet altijd van een leien dakje gaat.   Hij grijpt niet ( rechtstreeks) in,  om ons van ons lijden te verlossen.  Hij kan zelfs onze moeilijkheden gebruiken  om ons op de weg naar Hem te zetten.   En ik moet toegeven dat alle moeilijkheden  die ik in mijn leven heb moeten ondervinden,   mij gebracht hebben op de plaats,   waar ik nu ben in Gods Plan.   Achter af kijkend  heb ik dingen los moeten laten in mijn leven, die toen pijn deden,  maar mij nu  dichter bij God gebracht hebben.   Welke keuze we ook maken in ons leven,  God kan elke situatie gebruiken om ons te trekken.   Eén ding weet ik:   Wat er ook gebeurd,  het eindigd altijd bij Hem.
Soms hebben we geluk  en soms tegenslag, (net zo als ieder ander mens), maar wij mogen weten  dat God aan  onze kant staat  en met ons mee lijdt  en kracht geeft  als dat nodig is.   Onze zekerheid ligt niet op aarde, maar bij Christus,  verborgen in God.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten