maandag 18 april 2011

*30* Ei.

Pasen  kan volgende week op drie verschillende manieren gevierd worden;  op de Joodse manier: het Pesach, op de Christelijke manier: de Paasviering en op de manier naar 'de mens', met eieren, paashaas en paasvuren.    Het Joodse Pesach  en het Pasen vallen dit jaar samen op de zelfde dag. Dit komt niet vaak voor, omdat het Joodse Pesach  en het Pasen van verschillende tijds-kalenders uit gaan.  Het Pasen naar de mens is al maanden aan de gang.  De winkels liggen al tijden vol met allerlei gekleurde chocolade eieren van groot tot klein.  Waar komt deze passie met eieren vandaan ?  Wie mijn blog over 'de 40 dagen voor Pasen' heeft gelezen, zal wel vermoeden dat ook de eieren uit de koker van de Babylonische afgoderij komen.  Zelfs de fabels van de Hindoes verheerlijken hun 'wereld ei' (straks meer hierover) en geven het een gouden kleur.  In oude tijden werden eieren bij de religieuze riten van de Egyptenaren en de Grieken gebruikt en werden ze voor mystieke doeleinden in hun tempels opgehangen. Van oorsprong komt het ei voor in de fabels uit de Babylonische tijd...... Men zegt dat een 'ei' van buitengewone afmeting, vanuit de hemel in de rivier de Eufraat is gevallen. De vissen rolden het naar de oever, waar de duiven erop plaats namen en het uitbroedden totdat Venus eruit te voorschijn kwam, die nadien de 'Sirysche godin' werd genoemd,  namelijk:  Astarte.....  Vandaar dat het 'ei' één van de symbolen van Astarte of  Ishtar  werd.  (Bemerk hierbij de Engelse naam voor Pasen: Easter, en het  Duitse: Oster).  De occulte betekenis van dit mystieke ei van Astarte had ook betrekking op de ark (het huis), waarin gedurende de periode van de vloed,  het menselijke ras was opgesloten.  Net zoals het kuiken is geborgen in het ei voor het is uitgebroed. Het heilig ei van het heidendom staat daarom bekend als het 'wereld ei', dat wil zeggen het ei waarin de wereld was opgesloten. en we zien hier in de Ark van Noach dat op de vloed dreef inclusief met de duif.  Dit  'mystieke ei'  is onze wereld ingerold en is het symbool geworden voor Pasen.  In allerlei kleuren liggen ze in de schappen van de winkels en als versiering aan takken in onze huizen.  Met Pasen opzich heeft het niets te maken.  Zeker niet als wij met Pasen herdenken en vieren dat onze Heer en Heiland is opgstaan uit de dood en voor ons onvergankelijk leven heeft geschonken. 
Bij de Joodse viering van Pesach wordt tijdens de sedermaaltijd ( de maaltijd die vóór de Pesach wordt gegeten) een sederschotel gebruikt. en op deze schotel liggen verschillende voorwerpen die te maken hebben de 'uittocht uit Egypte'.  Eén van de voorwerpen is een ei. 'He?'  zul je denken, dus toch  'Het paasei !' Nee niets is minder waar. Dit ei  (Baytzah in het Hebreeuws) wordt geassocieerd met treuren en bij de sedermaaltijd is het een herinnering aan de verwoesting van de Tempel, die altijd wordt herdacht bij elke blijde viering, dat Pesach is bij het Joodse Volk.
Ik zou zeggen: 'Eet gerust een ei, want het is puur natuur. Het heeft veel vitaminen en mineralen, die helpen je lichaam te beschermen, het heeft weinig calorieën (ca. 75) en bevat veel eiwitten wat een verzadigd gevoel geeft'. Maar doe niet mee met  de paas-regel:  'één ei- is geen ei,  twee ei- is een half ei, drie ei- is een paas-ei'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten