dinsdag 15 maart 2011

*18* Dank.

De Bijbel  hebben we niet alleen maar om te lezen  of  Gods Heils Plan te ontdekken  voor jezelf en de wereld,  maar je vindt er ook prachtige verzen die je je persoonlijk toe mag eigenen.   Eén van mijn mooiste verzen vind ik in de Efeze brief, hoofdstuk 3 vers 16 en 17.    Van deze verzen heb ik mijn persoonlijke dank-gebed gemaakt,   die mij het eerst in gedachten komt,  als ik wakker word.  
'Vader,  ik dank U,  dat U mij   naar de rijkdom van Uw Heerlijkheid   vult en versterkt  met de kracht van  Uw Geest   in mijn  innerlijke mens,    opdat  Christus  door het geloof  in  mijn hart kan wonen en  ik vandaag  gefundeerd en geworteld  ben  in de liefde.'
Om deze kracht   hoef ik niet  elke dag te vragen.  Ik weet dat ze mij gegeven zijn.   Net zo als ik weet dat ik volkomen vergeven ben  door de genade van God,  en niet elke dag om vergeving  vraag.    
Geloven is een 'zeker weten'.    Als kind vroeg ik ook niet elke dag aan mijn vader  of  hij van mij wilde houden,   ik wist dat hij van mij hield.   Mijn vragen is 'danken' geworden.
Dat de Geest 'mijn innerlijke mens' verterkt  hoort misschien wat raar.  Wij zeggen dat onze innerlijke mens versterk is als we lekker gegeten hebben,  maar dan....hebben we juist onze uiterlijke- mens versterkt.
Onze innerlijk- mens  zijn onze gedachten;  ons denken,   waar we de beslisslingen van de dag mee maken.  God geeft ons 'Zijn kracht' om ons leven aan te kunnen;   de wereld te zien  door Zijn ogen   en niet door ons eigen klein geestelijk denken.   Je afvragend:  'zou Christus zich thuis voelen in mijn hart ?'
Elke dag neem je tientallen beslissingen,  zal ik dit doen of dat?,  ga ik links of rechts?,  zal ik die persoon groeten of loop ik door?   Denijs van Zuijlekom zei altijd:   dat we ons moesten afvragen:   'Heer, wat wilt Gij  dat ik doen zal ?'    'Onze 'attituut' moet veranderen'  zie hij dan.  Onze liefde voor onze medemens ( want daar gaat het om) moet wortel  krijgen  in Gods liefde  voor ons.   Hij heeft een  fundament in ons hart gelegd.     De kracht die God ons gegeven heeft  is naar  'Zijn rijkdom van Heerlijkheid', en wij mogen nu al iets van  de Heerlijkheid van God  laten zien,   door de ( geestelijke)  'kracht'  die Hij ons wil geven.
 God te danken voor Zijn rijkdom van Heerlijkheid en zijn Woorden te overdenken  op de vroege morgen,  geeft mij  kracht voor de hele dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten